Studia zostały zaplanowane tak, byś rozwijał się budując postawę coacha, zdobywając kluczowe kompetencje krok po kroku i w odpowiednim czasie. Podczas trzech semestrów kształcenia dajemy Ci możliwość dokładnego poznania zagadnień oraz czas na utrwalenie wiedzy i doskonalenie umiejętności. Przedmioty są zblokowane w dwudniowe zjazdy sobotnio – niedzielne w odstępach dwu, trzy lub czterotygodniowych. Przygotowaliśmy dla Ciebie przedmioty wprowadzające, przedmioty teoretyczne i praktyczne kształtujące kompetencje coacha i mentora, które podzielone zostały na moduły tematyczne: life coaching, business coaching, coaching edukacyjny i mentoring. Nauczymy Cię, jak wyjść na rynek i sprzedawać własne usługi. Przygotujemy Cię do przystąpienia do procesu akredytacji w organizacjach coachingowych (Izba Coachingu, ICF, EMCC).
Poznasz teoretyczne podstawy coachingu i mentoringu, by zbudować solidne fundamenty pod praktykę.
Poznasz proces coachingu oraz praktyczne narzędzia do pracy z klientem. Ukształtujesz postawę i kluczowe kompetencje coacha.
Udoskonalisz swoje umiejętności. Dowiesz się jak rozwinąć swój biznes coachingowy, wyjść na rynek i zdobywać klientów.
Przedmioty prowadzone w ramach studiów:
Zagadnienia
- ustalenie zasad pracy – zawarcie kontraktu
- integracja wokół celów studiów podyplomowych
- ćwiczenia integracyjne
- wzajemne otwarte informacje zwrotne
Zagadnienia
- teoretyczne podstawy procesu komunikowania interpersonalnego
- poziomy komunikacji
- rodzaje ekspresji: komunikacja werbalna i komunikacja niewerbalna
- dostrojenie w stylu komunikacyjnym do rozmówcy
- fazy procesu komunikacji (inicjowanie, podtrzymywanie, pogłębianie, podsumowanie)
- porozumienie bez przemocy (NVC)
- mechanizmy obronne jako przejaw zablokowanej komunikacji
- bariery w komunikowaniu się
- techniki ułatwiające porozumiewanie się (aktywne słuchanie, komunikacja „miękka”, komunikaty pozytywne, zadawanie pytań otwartych, technika FUKO)
- ekspresja uczuć w relacjach interpersonalnych – korzyści i ryzyko
Zagadnienia
- struktura sesji coachingowej
- wpływ działania trzech mózgów na funkcjonowanie człowieka
- nawiązanie kontaktu z klientem
- zawieranie kontraktu z klientem
- stan optymalnego funkcjonowania
- formułowanie celu, SMART, koszty realizacji celu
- wizja spełnienia w celu, droga do celu
- poziomy logiczne Roberta Diltsa
- model GROW
- budowanie motywacji do zmiany
- metaprogramy
- kotwiczenie zasobów wewnętrznych
- metody znajdowania rozwiązań
- zasoby, metody wprowadzania klienta w stan zasobny
- modelowanie nowych umiejętności
- metody pracy z ograniczeniami, ograniczającymi przekonaniami
- zmiana nawyków
- metody pracy z oporem przed zmianą, modele przechodzenia przez zmianę
- podróż bohatera
- poziomy rozwoju C. Gravesa
- wartości a motywacja
Zagadnienia
COACHING RELACJI
- relacja jako proces
- zakres odpowiedzialności w relacji
- zakresy wpływu na jakość relacji
- rozumienie intencji komunikatu rozmówcy
- zmiana wewnętrzna – (zarządzanie sobą), zmiana zewnętrzna (podjęcie działania)
COACHING SYSTEMOWY
- rodzaje systemów, mapa system, myślenie systemowe
- zasady homeostazy systemu
- elementy zaburzające funkcjonowanie system
- wprowadzanie zmian w systemie, elementy kluczowe do zmiany
METAFORA W COACHINGU
- funkcja i rodzaje metafory, zastosowanie metafory w coachingu
- archetypy jako źródło informacji
- integrowanie umiejętności coacha
- tożsamość coacha
Zagadnienia
- funkcje i rodzaje coachingu w organizacji
- coaching w zarządzaniu zasobami ludzkimi, nowoczesne koncepcje i metody zarządzania a coaching
- specyfika wspierania przez coacha jednostek i zespołów w organizacjach
- kontrakt z klientem a umowa z organizacją, zasady etyczne a kontrakt i umowa.
- obieg dokumentów w projekcie coachingu (plan coachingu, raport), ocena coachingu
Zagadnienia
- poziomy uczenia się i zmiany w ludzkich działaniach i interakcjach
- narzędzia służące określaniu stanu obecnego klienta i celu, do którego zmierza
- pytania definiujące cele w pracy z klientem biznesowym, wybór narzędzi adekwatnych do jego potrzeb rozwojowych
- interaktywne gry coachingowe
Zagadnienia
- rola kompetencji coachingowych w pracy nauczyciela i dyrektora
- komunikacja coachingowa w klasie i zespole nauczycieli
- style uczenia się a efektywne uczenie się
- sponsorowanie potencjału dziecka/ucznia/pracownika
- model uczenia się i zmiany Roberta Diltsa
- style uczenia a efektywne uczenie się
- neurony lustrzane w procesie nauczania; neuroplastyczność mózgu
- wpływ przekonań dyrektora na budowanie systemu przekonań ucznia/pracownika
- informacja zwrotna i docenianie jako kompetencje coachingowe
Zagadnienia:
- Podstawy prawne zawierania kontraktów o prowadzenie procesów coachingowych z klientami indywidualnymi i biznesowymi
- Ogólne zasady konstruowania umów (kontraktów)
- Aspekty prawne tworzenia kontraktów o prowadzenie procesów coachingowych z uwzględnieniem zapisów Kodeksu Etycznego Coacha Izby Coachingu
- Zasada poufności w pracy coacha – zakres i ograniczenia
- Ochrona informacji o Kliencie i przebiegu procesu coachingowego w praktyce
Zagadnienia
- starożytne korzenie relacji mistrz-uczeń
- współczesne sposoby rozumienia pojęcia „mentoring”, rodzaje mentoringu
- mentor a coach – podobieństwa i różnice
- analiza szans i zagrożeń wynikających z wdrożenia programu mentoringowego
- dobór kandydatów na mentorów i podopiecznych, kojarzenie par mentor-podopieczny, analiza stosowanych praktyk, wady i zalety każdej z nich
- rola i zadania koordynatora programu mentoringowego
- przegląd najczęściej występujących trudności i sposoby ich przezwyciężania
Zagadnienia
COACHING A BIZNES
- zatrudnienie jako coach versus prowadzenie własnej praktyki
- prawdy i mity o biznesie coachingowym
- etapy rozwoju praktyki i biznesu coacha
PODSTAWY BIZNESU COACHNGOWEGO
- komunikacja zrozumiała dla odbiorców
- przymiarka do wyboru specjalizacji coachingowej
SYSTEM MARKETINGOWY W BIZNESIE COCHINGOWYM
- anatomia cyklicznego systemu marketingowego
- skuteczne strategie marketingowe
- dobór najlepszych dla siebie strategii
INTEGRALNA SPRZEDAŻ USŁUG COACHINGOWYCH
- anatomia wstępnej konsultacji z potencjalnym klientem
WEWNĘTRZNE FUNDAMENTY TWOJEGO BIZNESU
- zobowiązanie
- wizja i wiara w siebie
Poznasz coaching w świetle najnowszych badań naukowych i badań eksperymentalnych. Sięgniesz do źródeł zakorzenionych w neurobiologii, kognitywistyce i socjologii oraz wiedzy z zakresu neurokognitywistyki, neurodydaktyki. Poznasz badania dotyczące efektywności coachingu.
Zagadnienia
- trudności metodologiczno-naukowe w badaniach coachingu i mentoringu
- podstawy wiedzy na temat neurobiologicznych i kognitywnych podstaw zachowań
- neurobiologia i neurodydaktyka w praktyce coachingu i mentoringu: neuroplastyczność, mózg a pamięć, świadomość, emocje
Poznasz filozofię jako sztukę życia i radzenia sobie z poszukiwaniem sensu życia. Zajęcia pokażą Ci filozoficzne fundamenty coachingu i mentoringu. Poznasz wypracowane we współczesnym doradztwie filozoficznym ćwiczenia i praktyki służące rozwojowi potencjału osobistego człowieka.
Zagadnienia
- źródła coachingu i mentoringu w filozofii starożytnej (Heraklit z Efezu, Sofiści Sokrates, Arystoteles, Platon, cynicy, epikurejczycy, stoicy, sceptycy), nowożytnej (Kartezjusz) fenomenologii (Edmund Husserl, Max Scheler), egzystencjalizmie (Fryderyk Nietzsche, Soeren Kirkegaard, Jean Paul Sartre)
- filozofia jako odpowiedź na kluczowe pytania egzystencjalne
- dialog sokratejski, jako wzór dialogu coachingowego
- wybrane praktyki i doświadczenia filozoficzne w pracy coacha i mentora
Zagadnienia
- podstawowe nurty w psychologii (koncepcje psychodynamiczne, behawioryzm, koncepcja poznawcza oraz humanistyczna) wykorzystywane w pracy coacha
- psychologia pozytywna jako źródło dla coacha
- uczenie się zachowań oraz modelowanie postaw
- podstawowe wymiary temperamentalno-osobowościowe w pracy coacha
- wykorzystanie elementów psychologii społecznej w relacji coachingowej (facylitacja, dominacja, empatia)
Zagadnienia
- najważniejsze wartości etyczne, którymi powinien się kierować coach i mentor w swojej pracy
- analiza zachowań etycznych i nieetycznych jakie coach i mentor mogą spotkać w różnego rodzaju sytuacjach problemowych (konflikt interesów, przestrzeganie poufności informacji, zarządzanie granicami swoich kompetencji, itp.)
- budowanie i rozwijanie kultury etycznej organizacji
Zapoznasz się z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi przywództwa organizacyjnego. Zagadnienia te będą ważne z perspektywy menedżera zarządzającego organizacją.
Zagadnienia
- przywództwo organizacyjne w teorii i praktyce
- etyczne fundamenty przewodzenia w organizacji
- metody i narzędzia wspierające menadżera w rozwoju organizacji i przykłady ich skutecznego zastosowania w zarządzaniu organizacją
Zagadnienia
- przywództwo edukacyjne w teorii i praktyce
- etyczne fundamenty przewodzenia w szkole
- metody i narzędzia wspierające dyrektora/nauczyciela w rozwoju szkoły/uczniów i przykłady ich skutecznego zastosowania w zarządzaniu placówką oświatową